در این کافه دیجیتال، میخواهیم دربارۀ نوآوری دیجیتال مدلهای کسبوکار کمی بیشتر صحبت کنیم. امیدواریم تا اینجا به این نتیجه رسیده باشید که این روزها تقریباً تمامی کسبوکارها تحتتأثیر فناوریهای دیجیتال قرار گرفتهاند و بهمرور برای بقا همه ملزم به نوآوری دیجیتال مدل کسبوکار خودند. به پاسخ سؤالهای زیر فکر کنید:
- کسبوکار شما چیست؟
- آیا موج دیجیتالی شدن به کسبوکار شما هم رسیده و تغییرات شگرفی در آن به وجود آورده است؟
- نمونههای موفق کسبوکار شما در دنیا چگونه از فناوریهای دیجیتال برای تحول استفاده کردهاند؟
- در ایران، چگونه میتوانید نوآوری دیجیتالِ مدل کسبوکار ایجاد کنید؟ کدام رویکرد برای کسبوکارتان مناسبتر است؟
سلام و خسته نباشید خدمت شما.
کسب و کاری که من در حال فعالیت در آن هستم، صنعت الکترونیک و بهطورخاص در حوزه تولید دستگاههای برق اضطراری یا یو پی اس هست که بیشتر برای حوزه B2B کاربرد داره.
شرکت ما (شرکت فنآوران گویا) یکی از شرکتهایی بوده که در حوزه تولید محصول دست به نوآوری دیجیتال زده تا قبل از این، عملکرد دیجیتالی دستگاهها فقط محدود به مشاهده عملکردها و ایجاد تغییرات خاص بوده ولی با تحول دیجیتال دستگاهها، امکان تغییرات و همچنین دقت دستگاه بالاتر رفته و باعث شده که در هنگام ارور دادن دستگاه نیاز به حضور متخصصین نباشه و با چند تغییر دیجیتالی ساده، ارور دستگاه برطرف بشه.
در حال حاضر رویکردی که ما استفاده کردیم دیجیتالی کردن در حوزه محصول بوده که باعث صرفه جویی در زمان و همچنین کاهش هزینهها شده.
صنعت بهداشتی و آرایشی
مثال های زیادی در این زمینه وجود داره
نام تجاری kohl kreativ ابزار زیبایی فراگیر خط تولید برس سایه چشم را برای مصرف کنندگان دارای معلولیت طراحی کرده است.
برس های موجود در مجموعه Feast Your Eyes به شکل مکعب ساخته شده اند ، بنابراین روی میز نمی غلتانند ، استفاده آسان برای افراد دارای معلولیت حرکتی یا اختلال بینایی امکان پذیر است.
این برس ها همچنین دارای برچسب های بریل هستند و برای افرادی که سیستم نوشتاری لمسی را نمی خوانند ، یک سیستم عددی برجسته متصل به راهنمای صوتی است که از طریق کد QR موجود در جعبه قابل دسترسی است.
Kohl Kreativ با همکاری موسسه ملی نابینایان سلطنتی رویال برای تولید برس ها و تعریف محصولات “سهولت استفاده” همکاری کرد.
Trishna Daswaney ، بنیانگذار Kohl Kreativ ، گفت: “مجموعه Feast Your Eyes” مجموعه ای است که یک قدم را به واقعیت افزوده نزدیک می کند.
“ما اکنون یک کیت چشمی داریم که به افرادی که دارای ضعف بینایی هستند سود می برد. فراگیری برای ما جعبه علامت گذاری نیست. ما همیشه محصولی را ایجاد می کنیم که همه می توانند استفاده کنند ، از جمله من و شما.”
کسبوکار شما چیست؟
خدمات مدیریت شده در صنعت تلکام، شامل طراحی و بهینه سازی شبکه های موبایل، نصب و راه اندازی دکل های موبایل و در آخر نگهداری از شبکه های موبایل
آیا موج دیجیتالی شدن به کسبوکار شما هم رسیده و تغییرات شگرفی در آن به وجود آورده است؟
مثل خیلی از صنایع بله این موج به ما هم رسیده
بیشترین تغییر رو در بخش طراحی و بهینه سازی شبکه داشته این.
نمونههای موفق کسبوکار شما در دنیا چگونه از فناوریهای دیجیتال برای تحول استفاده کردهاند؟
شرکت های مانند اریکسون بسیاری از داده های مورد نیاز برای طراحی و بهینه سازی های خود را در از طریق دستگاه های ثابت و سیار بدون نیاز به اپراتور جمع آوری میکنند.
در ایران، چگونه میتوانید نوآوری دیجیتالِ مدل کسبوکار ایجاد کنید؟
باید بیشتر فکر کنم رو این مسئله
کدام رویکرد برای کسبوکارتان مناسبتر است؟
رویکرد دوم و سوم به نظرم مناسب و اجرایی هستند