فصل یک – سفر به آینده

بیایید به آینده سفر کنیم و دربارۀ تأثیرگذاری فناوری‌‏های دیجیتال در دهه‌‏های آتی بیشتر بیندیشیم. نتایج آخرین تحقیقات در زمینه‌‏های علوم عصب‌‏شناسی و اقتصاد رفتاری نشان می‏‌دهد که هوش‌مصنوعی می‏‌تواند حتی در انجام دادن فعالیت‌‏هایی که نیازمند شهود است بر انسان‏‌ها پیشی بگیرد. این موضوع نه‏‌فقط نوع بسیاری از مشاغل را در صنایع مختلف تحت‌تأثیر قرار خواهد داد، حتی می‏‌تواند انجام دادن بسیاری از وظایف انسان را توجیه‌‏ناپذیر کند، چرا که هوش‌مصنوعی قادر خواهد بود دقیق‌‏تر از انسان عمل کند و تصمیم‌های مناسب‏‌تری بگیرد. این موضوع همچنین باعث خواهد شد تا اعتماد انسان‏‌ها به الگوریتم‌‏ها و تصمیم‌های هوش‌مصنوعی از انتخاب کم‏ترافیک‏ترین مسیر در ویز و خرید محصول پیشنهاد شده در دیجی‏کالا فراتر برود. بنابراین، دور از ذهن نخواهد بود که انسان‏‌ها حتی برای تصمیم‌‏گیری در حوزه‌‏هایی مانند انتخاب شغل، همسر، محل زندگی، یا حتی اینکه به چه سیاستمداری رأی بدهند متکی به هوش‌مصنوعی باشند. در این مورد، شاید چندان هم گزافه نباشد اگر بگوییم که در آینده‏ای نه‏‌چندان دور دیگر این الگوریتم‌‏ها خواهند بود که بر دنیا حکمرانی می‌‏کنند!

  • آیا می‏‌توانید چنین دنیایی را متصور شوید؟ به نظر شما تا این حد قدرت گرفتن هوش‌مصنوعی چه فرصت‏‌ها یا چالش‏‌هایی را برای بشریت ایجاد خواهد کرد؟
  • به نظر شما دامنۀ نفوذ سایر فناوری‏‌های دیجیتال نام‌برده ‌شده در این فصل در زندگی بشر چقدر خواهد بود؟
  • چه فناوری‏‌های تحول‏‌آفرین دیگری در آینده ظهور خواهند کرد و کدام‌ یک از فناوری‌‏های تحول‌آفرین فعلی سریع‌‏تر به فناوری نگهدارنده تبدیل خواهد شد؟

7 دیدگاه دربارهٔ «فصل یک – سفر به آینده»

  1. حسن ستاری

    می توان چنین دنیایی را متصور شد که در آن بسیاری از تصمیمات را به کمک هوش مصنوعی بصورت دقیق تر گرفته و در واقع فعالیتهایی را که قبلا نیازمند شهود بوده به کمک این فناوری و بدون نیاز به شهود انسان انجام داد.
    سایر فناوری های تحول آفرین از جمله واقعیت افزوده که دنیای واقعی را با دنیای مجازی یکپارچه می کند، همچنین رسانه های اجتماعی، رایانش ابری که سرویس دهی به کاربران را بر مبنای تقاضا و قابلیت پرداخت به اندازه استفاده را فراهم کرده ، فناوری بلاکچین که واسطه ها را حذف کرده ،اینترنت اشیا و نهایتا تحلیل داده نیز به اندازه هوش مصنوعی در زندگی بشر نفوذ خواهد داشت و دریچه های جدیدی را بر روی ما گشوده خواهند کرد.

  2. سیدرضا میرقاسمی

    امیدوارم هوش مصنوعی با آسان تر کردن کارها به کمک انسان بیاید و وجود او را از ذوق و هنر و خلاقیت تهی نکند.البته بعید می دانم بشر از هوش مصنوعی فرمان ببرد.
    بخشی از این فناوری‌ها همین الان هم حضور پررنگ و روزافزون خود را برای عموم دارند اما بخشی هم هنوز کاملا عمومی نشده است و به نظر من فاصله دارد.
    به نظرم رسانه های اجتماعی دیگر به فناوری نگه دارنده تبدیل می شوند.

  3. محمد رضا علایی

    احتمالاً در آینده با ظهور وبروز تکنولوژی هلی تحول دیجیتال ساختارهای اساسی اجتماعی و سیاسی متحول خواهد شد.
    بسیاری از مشاغل کنونی مخصوصاً شغلهای واسطه ای حذف خواهند شد، مانند وکالت، رانندگی، پلیس، نمایندگی پارلمانی و …

  4. سمانه خندق

    ورود روزافزون هوش مصنوعی و نفوذ آن در پیشبرد امورات زندگی سرعت زندگی رو بسیار بیشتر بالاخواهدبرد و این بنوعی احتمال افزایش استرس های جامعه رو هم درکنار آسایشی که هدف اصلی آن هست، بالاتر خواهدبرد. بنظر میاد کنترل این تغییرات ساده نیست و بایستی با مهارت آموزی در وجوه گوناگون ، زندگی خود را در مسیر درست و جریان طبیعی این تغییرات مدیریت کرد.
    فکر میکنم نفوذ کنترل نشده ی هوش مصنوعی ،تعاملات اجتماعی انسانها رو بیش از هر موضوعی تحت تاثیر منفی قرار میده .

  5. محمدسعید برزگرصدیق

    آیا می‏‌توانید چنین دنیایی را متصور شوید؟
    چرا که نه، مسلماً به زودی این اتفاقات رخ خواهد داد.

    به نظر شما تا این حد قدرت گرفتن هوش‌مصنوعی چه فرصت‏‌ها یا چالش‏‌هایی را برای بشریت ایجاد خواهد کرد؟
    به نظر من قدرت گرفتن هوش مصنوعی تماماً منفعت هستش، چالش پیش رو این هستش که باید ببینیم ما در آینده چه نقشی در این دنیا خواهیم داشت.
    جایی خوندم که در آینده کارخانه ها فقط ماشین هستند و یک اپراتور و یک سگ دارند، وظیفه اپراتور این هستش که به سگ غذا بده و وظیفه سگ این هستش که نذاره اون آدم به هیچی دست بزنه!

    به نظر شما دامنۀ نفوذ سایر فناوری‏‌های دیجیتال نام‌برده ‌شده در این فصل در زندگی بشر چقدر خواهد بود؟
    به نظرم IOT زودتر از بقیه راه ش رو باز می‌کنه

    چه فناوری‏‌های تحول‏‌آفرین دیگری در آینده ظهور خواهند کرد؟

    کدام‌ یک از فناوری‌‏های تحول‌آفرین فعلی سریع‌‏تر به فناوری نگهدارنده تبدیل خواهد شد؟
    فکر میکنم تا ۳سال آینده همه این ۷مورد دیگه متداول و نقش نگهدارنده خواهند داشت، البته در دنیا، بحث ایران کمی جداست.
    احساس میکنم همگی به جز بلاک‌چین باهم به مرحله متداول برسند.

  6. روح اله حیدری

    در اینجا به ناخدایی دیجیتال و فناوری هایی که در حوزه دیتا بوده که به نوعی از جنس دیجیت 🙂 هستند صحبت شده ، فناوری کوانتوم و دستیابی بشر به قدرت کنترل آن هم قدرت و سرعت پردازش ها را تحت تاثیر گذاشته و هم حجم داده های قابل ذخیره سازی را و از این جهت کمک بزرگی به خود دنیای دیجیتال خواهد کرد.
    از مباحث فیزیک کوانتوم نیز که همه چیز را دگرگون خواهد کرد و ابعادی بیش از سه بعد را پیش روی بشر خواهد گذاشت غافل نشویم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید